Semangat!

September 13, 2012

Key To Happiness 1.0


Assalamualaikum. Brothers and sisters,
Kebahagiaan bermula dengan penerimaan. Penerimaan itu bermula dengan diri sendiri. Secara simboliknya, untuk bahagia, kita kena terima siapa kita, bagaimana kita, kenapa kita, dan segala mcm ‘ke”aku”an’ yang mana kekadang, kita terlepas pandang. Kita sibuk fikir mcmmana cara nak bahagia, walhal dalam waktu sama, kita yang tolak untuk bahagia.

Sifat cuba selindung diri, sebagai contoh, rasa malu dengan SEKELILING ,bila keputusan exam yg keluar, bukan apa yang kita harapkan. Rasa malu itu perlu, memang perlu, wajib perlu. Rephrase the statement. Rasa MALU dengan DIRI SENDIRI.
Majoriti menganggap sesuatu kelemahan itu bukan untuk dikongsi, malah wajar untuk disorok dalam-dalam ,sampai satu ketika, kelemahan itu mendatangkan kelemahan yg lebih berat. Maka masa tersebut tanya hati, awak sanggup sorok lagi? As the saying goes, ‘Kebenaran itu terkadang amat pahit untuk diluahkan’.  Percayalah, bila kita luahkan satu kebenaran yang pahit, maka pasti, yg pahit itu akan ada yg memaniskan, be it an event, a friend, or even a hope.

Bila kita berani untuk point out, what we’re lacking of, bukan bermakna kita buka aib, well aib bukan something yang perlu diberitahu. Kan? ‘AIB’ dan ‘MALU’ are two different things. Bila kita kategorikan sesuatu itu mengaibkan, maka ia menghinakan. Tell me. Adakah dengan beritahu kelemahan anda bermaksud anda menghina diri anda? So long as you keep something in your heart and that thing is what you should not be ashamed of,sorry , no ‘bahagia’ for you.
Rasa MALU dengan DIRI SENDIRI. This is what necessarily needed. Bila kita rasa malu dengan diri sendiri, kita akan terdorong untuk perbaiki diri. 
(to be continued)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...